12 Nisan 2008 Cumartesi

HAMAMLARDA NELER OLUYOR ?


Özel bir kütür ve mimarinin simgesi olan hamamlar… Hepimizin bir defa bile olsa gittiği ve son derece keyif aldığı yerlerden biriydi hamamlar. Özellikle de turizm açısından sahip olduğumuz güçlü kaynakların başında geliyordu. Peki son zamanlarda bu kültür simgelerinde neler oluyor? Tarihçesi Romalılar’ a dayansa da hamam denince akla gelen ilk ülke Türkiye’dir. Tarihten beri hamamlar yerli yabancı herkesin ilgisini çekmeye devam etse de, şu günler de ne yazık ki hamamlarımız tarih olmakla yüz yüze. Özellikle İstanbul’ da bulunan ve muhteşem mimarileriyle çoğu insanın dikkatini çeken İstanbul hamamlarından, 1952 yılında 73 tane hamam aktifken, bugün 30’lu rakamların altına düşülmüştür. Peki tarihimizde bu denli bir geçmişi olup da, şu günlerde bu derece gerileyen hamam geleneğini buralara iten sebepler nelerdi? Aslında bu sorunun cevabını bulmak o kadar da zor değil. Özellikle son yıllarda hızla gelişen ve büyüyen SPA’ lar, bunların yanı sıra çok değişik yöntemler ve teknolojiler kullanan masaj salonları bunlardan sadece bir kaçı. Peki bu derece büyüyen ve inanılmaz bir rekabet ortamı yaratan bu faktörlere karşı hamam işletmecileri boş mu duruyor? Kesinlikle hayır. Artık bir şeyler yapılması gerektiğini anlayan işletmeciler de, değişik yöntemlere başvurarak eski günleri geri getirmeye çalışıyorlar. Kimisi hamam bünyesinde SPA hizmeti, kimisi krem masajı, kimisi de yeni masaj odalarında otantik bir dekorda müşterilerine hizmet veriyor. Yani tarih boyunca kültürümüzün en önemli ve renkli öğelerinden biri olarak varlığını sürdüren hamamlar da, son yıllarda SPA kültürünün yaygınlaşmasıyla kendilerini yenileme yarışında buldular. Peki hamamlarda yapılan bu değişiklikler işe yaradı mı? Elbette yapılan her yenilik ve değişim olumlu olarak hamamlara döndü. Ve bence bunlardan en önemlisi olan reklam tanıtımları yapıldı. Hem de Kültür ve Turizm Bakanlığı’ nın hazırlamış olduğu 2008 yılı Türkiye tanıtımı filminde hamamlarımızdan da kareler oluşturuldu. Önceden sadece tarihi hamamlara yer verilirken, şimdi modern hamamlar da tanıtımlarda yerini aldı. Belki de bu değişim ve rekabet ortamı olmasaydı kalan o hamamlarımızda hızla yok olacaktı. O yüzden bence bu modern hamam işi iyi oldu. Hem hizmet açısından hem de rekabet ortamının oluşmasından dolayı herkes kendini yenileme çabasına girdi. Ne diyelim inşallah böylesine köklü, böylesine bizle kalıplaşmış olan bir kültürü hiçbir zaman kaybetmez ve ona her zaman sahip çıkarız.

1 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Belki bu da Starbucks gibi olur, yani bizim bir kahvehane kültürümüz vardı ama eskimişti, sonra Starbucks gelince kahve zincirleri başladı ya tekrar (Kahveevi falan gibi yerel firmalardan bahsediyorum).

Hayırlısı bakalım.