2 Mart 2008 Pazar
TEKNOMARKET SAVAŞLARI
Heryıl yüzde 25 büyüyen sektörde rekabet had safhada!Elektronik perakendeciliğindeki potansiyel,sadece yerli firmaların değil,dünya devlerinin de gözünü kamaştırıyor.Sektörde kılıçlar çekildi,fiyatlar dibe vurdu...İlk raundun galibi ise tüketici!Avrupa'nın en büyük elektromarket zinciri,dünyanın ise iki numaralı elektronik perakendecisi Media Markt'ın Türkiye'deki ilk mağazanın açılışında bazı ürünlerin perakende satış fiyatının yüzde 50 altında fiyatlarla satışa sunulması,tam anlamıyla izdihama yol açtı.Ve teknolojik ürünlerdeki fiyat rekabeti de bu atağın ardından had safhaya ulaştı.Kar marjının yüzde 16 ile 20 arasında değiştiği teknolojik ürünlerdeki rekabette "bende varım"demek adına tekno marketler ,zararı da göze alıp önemli oranlarda indirime gittiler.Peki tüketiciye yarayan fiyat indirimleri daha ne kadar devam edebilir?Yıllarca en ucuz ürünü satarak müşteriyi mıknatıs gibi çeken ve bugün neredeyse 350 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşan dünya perakende devi Wal-Mart bile yavaş yavaş bu rotasından (fiyat indirimi) dönüyor.Doç.Dr.Sevgin Eroğlu,yalnızca fiyat indirimiyle uzun dönem başarılı olunamayacağı görüşünde.Bugün yalnızca fiyatlarla öne çıkan Wal-Mart bile fiyatın tek silah olamayacağını anlamış durumda.Sevgin Eroğlu zaman içerisinde Türkiye'de de bu tür bir dağılımın yerleşeceği görüşünde.Fakat ilk başta yaşanan "ortalığı kan revan içinde bırakan" fiyat indirimlerinide normal buluyor.Özellikle gelişmekte olan ülkelerde finans kaynakları kısıtlı,bütçeler küçük olduğu için şu anda fiyat ve taksit en önemli iki faktör.Fakat inanıyor ki zaman içerisinde teknolojik ürünler daha da karmaşıklaştıkça,servis kalitesinin ağılığının artacağına.Yani ilk önce fiyat indirimiyle başlayan pazarlama stratejisi taşlar yerine oturduğu zaman servis kalitesinin artması ve bununla beraber fiyatların yükselmesiyle devam edicek .
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
2 yorum:
Benim bildiğim kadarıyla elektronikte (özellikle bilgisayarda) kar marjları çok düşüktür. Hal böyleyken, bu indirimler nasıl oluyor da oluyor diye merak ediyorum. Yoksa, teknolojisi eskimiş malları bizim gibi gelişmekte olan ekonomilere mi kakalıyorlar dersiniz?
Hocam yorumunuzdan sonra bu konuyu biraz araştırdım ve teknomarketlerin fiyatları düşürme gücünün olmadığını, bu sektörde fiyatları dünya piyasalarının belirlediğini ve en ucuza alanla en pahalı alan arasında belki yüzde 3-4 gibi fark olabildiğini öğrendim. Sorduğunuz soruya da "evet" cvbını veriyorum. Yani bu sektörde olup bukadar düşük fiyatlarla ürünlerini bize sunan birçok firmanın (hepsi diyemiyorum bukadar kötümser olmak istemiyorum) eskimiş malları yeni ürünlermiş gibi bize kakaladığını düşünüyorum. Sanırım burda iş biz tüketiciye düşüyor. Bu tarz çirkin pazarlama taktiklerini yapan firmaların önünü açmamak bizim elimizde diye düşünüyorum.Arz talep!!!
Yorum Gönder